СВЯТВЕЧІР В УКРАЇНІ |
Перші відомості про святкування християнами Різдва відносяться до 4 століття . Питання про реальну дату народження Ісуса Христа є суперечливим і неоднозначно вирішеним серед церковних авторів.
Папа римський Бенедикт XVI - останньому томі трилогії «Ісус з Назарету» стверджує, що весь християнський календар заснований на прорахунку. На думку глави Римсько-католицької церкви, Ісус народився на кілька років раніше, ніж прийнято вважати.
«Помилка», вважає понтифік, була зроблена в VI столітті нашої ери основоположником літочислення від Різдва Христового (або від початку нашої ери) - римським абатом Діонісієм Малим.
«Розрахунок початку нашого календаря, заснованого на дату народження Ісуса, - був зроблений Діонісієм Малим, який допустив помилку у своїх розрахунках на кілька років», - написав Папа.
«Фактична дата народження Ісуса була на кілька років раніше», переконаний Папа.
Як зазначає у своїй публікації британська газета The Daily Telegraph, твердження, що християнський календар заснований на невірній вихідній даті, не нове. Багато істориків вважають, що Ісус народився у проміжку між 7-м і 2-м роком до нашої ери.
Однак вражає той факт, що сумніви з приводу одного з наріжних каменів християнської традиції були підняті лідером Церкви, яка об'єднує мільярд католиків світу, підкреслює видання.
Можливо, вибір 25 грудня пов'язаний з приходом на цей день язичницьким солярним святом «Народження Сонця Непереможного», який після прийняття в Римі християнства наповнився новим змістом. Згідно з однією із сучасних гіпотез, вибір дати Різдва відбувся внаслідок одночасного святкування ранніми християнами Боговтілення (зачаття Христа ) і Пасхи. Відповідно, в результаті додавання до цієї дати ( 25 березня ) дев'яти місяців, Різдво припало на день зимового сонцестояння. Свято Різдва Христового має п'ять днів передсвята (з 20 по 24 грудня ) і шість днів віддання. Напередодні, або в день навечір'я свята (24 грудня) дотримуються особливо суворого посту, що отримав назву святвечора , так як в цей день вживається в їжу сочиво - зварені з медом пшеничні або ячмінні зерна. За традицією, піст святвечора закінчується з появою на небі першої вечірньої зорі. У навечір'я свята згадуються старозавітні пророцтва і події, що відносяться до Різдва Спасителя. Різдвяні богослужіння відбуваються три рази: опівночі, на світанку і вдень, що символізує Різдво Христове в лоні Бога Отця, у лоні Богоматері і в душі кожного християнина. В 13 столітті, за часів святого Франциска Ассизького, з'явився звичай виставляти в храмах для поклоніння ясла , в які поміщається фігурка Дитятка Ісуса. Згодом ясла стали ставити перед Різдвом не тільки в храмах, але і в будинках. Домашні сантони - макети в засклених ящиках зображують грот, а в яслах лежить немовля Ісус. Поруч з ним Богоматір, Йосип, ангел, що прийшли на поклоніння пастухи, а також тварини - бик, осел. Зображуються також цілі сценки з народного побуту: наприклад, поруч зі святим сімейством поміщають селян в народних костюмах. Церковні і народні звичаї гармонійно сплелися у святкуванні Різдва. В католицьких країнах добре відомий звичай колядування - ходіння по домівках дітей та молоді з піснями і добрими побажаннями. У відповідь колядники отримують подарунки: ковбасу, смажені каштани, фрукти, яйця, пиріжки, солодощі. Скупих господарів висміюють і загрожують їм бідами. У процесіях беруть участь різні маски, ряджені в шкури тварин, це дійство супроводжується гучним веселощами. Звичай цей неодноразово засуджувався церковною владою як язичницький, і поступово з колядками стали ходити тільки до родичів, сусідів і близьких друзів. Про пережитки язичницького культу сонця в різдвяних святках свідчить традиція запалювання обрядового вогню в домашньому вогнищі - «різдвяного поліна». Поліно урочисто, дотримуючись різні церемонії, вносили в будинок, підпалювали, одночасно творячи молитву і вирізаючи на ньому хрест (спроба примирити язичницький обряд з християнською релігією). Поліно посипали зерном, поливали медом, вином і маслом, клали на нього шматочки їжі, зверталися до нього як до живої істоти, піднімали на його честь келихи вина. В дні святкування Різдва встановився звичай заломлювати «різдвяний хліб» - особливі прісні облатки, хто освячується в храмах під час Адвенту , - і їсти його як перед святковою трапезою, так і під час привітань та поздоровлень один одного зі святом. Характерним елементом свята Різдва є звичай встановлювати в будинках вбрані дерево ялини. Ця язичницька традиція зародилася у німецьких народів, в обрядовості яких ялина була символом життя і родючості. З поширенням християнства серед народів Центральної та Північної Європи прикрашена різнокольоровими кульками ялина знаходить нову символіку: її почали встановлювати в будинках 24 грудня, як символ райського древа з рясними плодами.
Немає коментарів:
Дописати коментар