Історію, як би не підтасовували і перекручували, однак повністю змінити неможливо. Бо вона, як і правда свята. Але так вже склалося, що нас поліщуків навчали всіх історій; середньовічних, новітніх, зарубіжних і радянських..., а от до своєї рідної чомусь "руки не доходили". А та скупа хронологія історичних подій не дає навіть уявної картини того минулого людського життя . Тому прийшлось перелопатити величезну кількість старих книжок, щоб знайти бодай якийсь опис очевидців про життя нашого сарненського краю понад століття тому, коли він перебував у Речі Посполитій...
В моєму рідному селі Немовичі стоїть дерев"яна православна церква святої Параскеви Сербської; як розповідав моєму батьку його дід, щоб запам"яталося її будівництво, кожен житель, навіть діти, мусили принести камінь у закладку фундаменту.
Населення села складалося переважно з "тутейших". / у глухих поліських нетрях на запитання під час перепису, якої вони національности, відповідали, що вони „тутейші" (місцеві). . „Тутейші" - це означало, що вони 1) не-поляки; 2) православні/. ..
Тільки на Вигоні жило декілька єврейських сімей. Мешканці села в основному поєднані між собою родинними зв"язками; були вихідцями з тих великих старовинних поліських родів, що й збереглися до цих пір; Ковпакових, Савчиних, Приймакових, Жукових, Кратових, Кіркових ,Ковальових і Соловйових...
Селянські землі простягалися по вузенькій долині берегів Язвинки, з обох боків обрамлених панськими лісами. Пасовиська не було, тому для випасу худоби орендували у пана луги. Заробітків було мало, фільварки і рудні доходи не приносили. Єдине що виручало селян-це тваринництво. Годували телят і бичків, щоб восени продати, купити гасу, солі і виплатити податки...
В хатах дерев"яної підлоги не було, була мазана глиняна долівка. Вікна були маленькими. Вся сім"я; старі і малі спали на печі. Взимку в хату заносили народжених телят з ягнятами. В сінях сиділи кури. Головне місце в хаті займала величезна піч, а за нею запічок, де й спали. Коминів не було, бо за них треба було платити податок. Дим виходив в сіни а звідти через щілини на дах. В кутку стояв величезний стіл. Попід стінами стояли лави, які приставляли під час обіду до стола, а вночі на них спали молодші члени сім"ї. З другого боку біля дверей стояла полиця для посуду, в кутку ще стояли кочерга, рогачі і березовий віник. Не дивлячись на таку бідноту, на стіні проти дверей висіло з десяток, обрамлених рушниками, ікон. Повсякденний одяг висів на жердці біля печі, а святковий зберігався у скринях і сундучках....
Основною стравою селян була картопля варена або печена, в обід капусняк і варена картопля. Ввечері печена картопля з смальцем та квашеною капустою,соленими огірками, а інколи з грибами... Варену картоплю, яку не з"їли, ставили у піч, там вона припікалася, її потім
їли з кислим молоком. По святах варили вареники з картоплею і сиром, а у пісні дні до картоплі варили юшку з грибів, яких в тогочасних лісах було вдосталь... Однак недоїдання і голод були звичними для поліщуків. Про це навіть писав польський часопис "Наше життя",який видавався на українській мові. А з трибуни сейму лунали заклики допомогти знедоленим поліщукам Сарненського повіту. Ця газета вустами волинського посла Польського Сейму ,розповідала про те, як в Немовичах, біля примітивного вітряного млину І. Баєчко розповідав, що в Сибіру, де він був декілька років і годував там свиней, що якби тим свиням давали їсти те, що їдять немовицькі діти, то ті свині від такого корму поздихали б. Біля того млина, край села є халупи, в яких сім"ї хліб бачать тільки на великі свята, бо на їхньому полі родить тільки картопля.
Посол Польського Сейму від Волині Юрій Тимощук, виступаючи перед парламентарями у лютому 1924 року, жахав їх страшними фактами із життя селян поліського краю, який він відвідав, щоб особисто переконатися про їх життя: "Жахливо побувати в кількох хатинках Зносич. Зайшов у двері висотою трішки більше метра, є віконце менше від ліктя. І в цій буді, розміром 3 м. на 4, живе 12 душ. Перед входом у цю халупу на снігу стояла боса дівчинка- на лютому морозі боса. На печі сиділо 6-малих, зовсім голих дітей. Їхня їжа- юшка з гнилих буряків і редьки, посипаних вівсом. Мати лежала на лаві, ледве рухалась. А батько, якби його поклали в труну, ніхто б не впізнав, що це жива людина. Так живуть в кожній другій хаті ...Школа в Немовичах зимою, у великі морози пустує бо всі діти босі... Я побував у всіх селах повіту і всюди злидні, голод і черевний тиф."...
Жодна хронологія не зможе відобразити таких жахливих сцен з життя поселень поліського краю: "Я бачив похорони - пише посол Сейму у 1926 році - спостерігав, як за труною, відспівуючи псалми чимчикував босоногий дяк, хоча вже була пізня осіння пора,як розмахував кадилом у рваній рясі і взутий в постоли піп. Босі, одягнені в страхітливе лахміття батьки так побивалися за своїм синочком, аж серце заходилося від жалю.За ними тупцювали, високо перебираючи посинілими від холоду ноженятами, ще шестеро дитячих кістяків. Несподівано до цієї страшної процесії підійшов якийсь молодий панич і простягнув дітям окраєць чорного хліба. Діти, мов горобці накинулися на хліб, геть забувши про похорон. Вони відстали від процесії далеченько, ковтаючи на ходу хліб, заплакані побігли, наздоганяючи домовину братика"...
Про те, що українським священикам польська влада не симпатизувала, писав часопис "Наше життя" за 1922 рік. В одному з номерів повідомлялося, що православний священик разом з дяком і церковним старостою ходили заробляти на сусідні польські землі- косити і молотити збіжжя. Довідавшись, що один з косарів священик, пан пошкодував його і дав віз пшениці, відправивши додому"
Ось так жили наші пращури сто років тому. Погані землі і відсутність робочої худоби,примітивні соха і рало з дерев"яною бороною не могли витягти селян з голоду і злиднів, які гнали сільських батраків у міста, проте не рятувалися, бо і там панувало безробіття...
Література:
"Наше життя". Газети 1922-30 років.
Пастернак Є. "Нариси історії"- 1989 р.
Турек. "Українське життя в 2-й Речі Посполитій 1922-1926 років"
APLWWLWSP (Archimuw Panstwowe w Lublinie, Urzag wojewodzki
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
ТОП 10
-
Принагідно згадати, що саме на Волині були сформовані перші повстанські загони, а легендарний Тарас Бульба / Боровець/ перший наказ пр...
-
В некоторых кафе в воскресенье еще разрешали курить. Эксперт: если не будет штрафов — задымят везде Га...
-
Астрономы Ватикана: готовьтесь к встрече с внеземными братьями. Астрономы Ватикана, проводят совместную работу по поиску внеземной жизни...
-
34541. Село Катеринівка. Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області . Зараз чомусь вважається, що колонія була...
-
Т алмуд - интересные понятия О ЛЮДЯХ 1. Только евреи являются людьми, неевреи - это животные (Баба Мециа 114а - 114в) Talmud. (1...
-
Вечером 15 декабря на международной трассе Киев — Чоп образовалась гигантская пробка. Как сообщил «ФАКТАМ» начальник пресс-службы львовс...
-
Автор Савчин О.М. Повість про первісних немовичан 1 Було це дуже давно, коли Полісся ще не називали ні Поліссям, ні Підліссям.Може й назива...
-
Современные ученые, историки и богословы РПЦ утверждают, что Русь стала Православной, только благодаря крещению Руси и распространени...
-
ЖИТТЯ - БУТТЯ ВІД ПЕРВІСНИХ ЧАСІВ ДО НАШИХ ДНІВ Автор Савчин О.М. Вступне слово Перед вами книжка ...
-
Футболісти збірної Іспанії захистили титул чемпіонів Європи і ще на чотири роки залишили у себе головний трофей турніру - Кубок Анрі Дело...
Гороскоп
Loading...
Цікаво про цікаве
Все что считаю интересным и полезным, публикую на этом сайте
Як ми творили фінансову кризу
Як ми творили фінансову кризу
Як же створюється фінансова криза, а дуже просто.
Я вам дуже просто поясню, що нафта, газ
і дорогоцінні метали не відіграють тут ніякої ролі.
У всьому тут винувате головне зло - не забезпечені гроші.
Ох і тяжке життя було.
ВідповістиВидалитиХто ж такі "тутейші"? Мабуть мішанина білорусів з українцями.
ВідповістиВидалитиСлід зауважити важливий нюанс – "переважно, представники поліського селянства не мали чітко вираженої сучасної національної самосвідомості". Люди ідентифікували себе в першу чергу як "тутейші", "місцеві", "католики", "греко-католики", "русини", "руські", "руснаки", "мазури", "подоляки", "латинники" тощо, і тільки в другу чергу як "українці" чи "поляки". І весь означений період йшла боротьба "за душі" східнослов'янського населення краю. Поліцейський документ зберіг факт, що ще в січні 1939 р. священик УГКЦ Петро Івахов з села під Тернополем переконував парафіян називатися не русинами, а українцями – бо це, мовляв, те саме, що й бути греко-католиками.До того ж при перепису у 21 році, графи "українець" не було, натомість була графа "русини", і сучасне твердження- "малосвідомі" поліщуки тут ні до чого, люди просто не знали, хто такі українці,поляками записивати себе не хотіли, от і називали себе тутейшими
ВідповістиВидалити