Нова радість стала, яка не бувала, над вертепом звізда ясна на весь світ засіяла... |
В нас, на Поліссі таких прикрас, як у Червоноармійську, теперішньому Радивилові, я не зустрічав. Тут найбільшою дитячою втіхою тоді був дивовижний золотистий солом"яний павук, сплетений з порізаної соломи, обов"язково зжатої серпом, щоб не поламати крихкі стебельця. Ця прикраса була на рівні ялинки, і на відміну від неї прикрашала хату цілу зиму, аж до Водохрещ нагадував павук про той казковий Різдвяний настрій, що панував на обійсті у свята.
У 1977 році я часто на свята бував у товариша в Козині і бачив, як його менші сестрички творили це аж наче неземне диво, щоб якраз на Святий вечір причепити його до сволока навпроти ялинки. І під час "таємної" вечері те, що нас оточувало: блискуча красуня ялинка, пахуче сіно на святочному столі і сонячний павук, який мов маятник погойдувався і вертівся біля ялинки, творило якусь свою невідому магічну атмосферу, що лишається у душі на все життя.
На барвистих солом"яних віконечках павука тріпотіли тонесенькі смужечки, які кидали на стіни химери тіней. Чутливий до найменшого подиху павук вловлював рух Землі- самовільно кружляв у ритмі якогось прадавнього космічного танцю. І оцей повільний магічний танець тіней,тихе шурхотіння й потріскування вогника свічки, що горить посеред дванадцяти різдвяних пісних страв, до сих пір приходить до мене під час Різдва і нагадує про ту щасливу і незабутню Червоноармійську юначу пору...
Разом з такими спогадами пам"ять зафіксувала й іншу Різдвяну картинку.
У 1975 році, під час навчання в Кіровограді трапилась нагода побувати на Різдво в селі Сугоклеївка, або, як його називали селяни - радгосп імені "Рози Люксембург".
Святе надвечір"я... По єдинній сільській, липкій від багнюки вулиці, від школи з галасом просувається маскарадне дійство, проходить інсценування богів і вульгарно оскверняються релігійні атрибути: хрест, Євангеліє, чаша і ризи. Лунають брутальні вірші місцевого " поета- самопала", які поганять культ
Христа і українські традиції.
Активісти соцкультури запалили велику модель церкви під галасливі вигуки "Смерть церквам!", а піонери з червоними трикутниками на плечах завзято хором декларували: "Ми зорі комунізму і сонце наш соціалізм!". Над ними п"ятикутна зірка, вертеп на новий лад; робітник і селянка, серп і молот в ореолі сатанинської пентаграми.
На саме Різдво ні віншувань, ні колядок я не чув, а тим більше колядників не бачив. Зате цього
дня в кожному дворі щось робили по господарству, навіть різали і рубали дрова. А з сільської "Чайної" голосно лунало- "Шумел камыш, дерев"я гнулись!"...
... А на Поліссі в цей день люди повертаються з Всеношної, пливуть з церкви маленькими кучками, не квапляться, не поспішають. "Христос народився!"- вітаються, а у відповідь лунає-
"Славімо Його". Крокують по снігу вайлувато і поважно до себе й до інших господарів. Бо ж чекають такого ж ставлення до себе. Інакше і не можна. На Різдво кожен забуває, що хтось в когось виламав кукурудзу або переорав, чи перекосив межу, нікого не можна зобиджати, всім треба прощати, щоб добро прийшло у Новому році... Якби не свято зупинилися б біля "Пивнушки", та в такий день гріх не йти додому, де чекає святочний стіл з дванадцяти страв, узвар і добра чарка...
Немає коментарів:
Дописати коментар