Україна проти втручання ззовні
Більшість аналітичних зведень щодо конфлікту зводяться до того, наскільки зросте ціна нафти на світових ринках. Проте наслідки можуть бути набагато глибшими та спровокувати проблеми не тільки у самій Сирії, а й на території всієї Малої Азії та Близькому Сході. У перспективі Туреччина – один з найулюбленіших українцями курорт – може розпастися на кілька окремих держав, а каталізатором можуть стати саме сирійські проблеми.Янукович заявив, що Україна – проти зовнішнього втручання у сирійську громадянську війну. Частина політичних сил вбачає у цьому підлабузництво Росії. Однак питання набагато глибше. Скажімо, теперішній сирійський режим активно співпрацює з Україною – купував українську військову техніку та товари. Проте найголовніший аспект інтересів України полягає в тому, що можливе втягнення у конфлікт Туреччини може її ослабити настільки, що буде утворений незалежний Курдистан, який контролюватиме велику частину близькосхідних запасів енергоносіїв. А це ще одне альтернативне джерело постачання нафти та газу в Україну.
Окрім того, офіційна Анкара неодноразово заявляла, що на її території проживає більш як 3 млн. нащадків кримських татар, які, за деяких умов, зовсім не проти повернутися на «історичну батьківщину». Так що «далека війна» безпосередньо стосується України та українців.
Історія питання
Близький Схід ніколи не випадав з поля зору західних геополітиків. Така зацікавленість цим регіоном пов’язана з нафтою, котру знайшли тут на межі XIX та XX століття. Захід спочатку через «агентів впливу», а потім і через військові гарнізони постійно намагався тримати контроль над цим регіоном.Після Другої світової війни до боротьби за близькосхідні ресурси долучився і СРСР. Щоправда, у даному випадку більше йшлося про політичні впливи, оскільки нафти і газу «радянська імперія» мала вдосталь. Демократією у цьому регіоні особливо ніхто не переймався. Головною була лояльність.
Найбільш серйозні у XX столітті втручання у справи близькосхідних держав відбулися на початку 50-х років. Як правило, спочатку йшли економічні санкції, а потім і пряме військове втручання. У 1953 році від влади в Ірані за допомогою американських спецслужб усунули прем’єр-міністра Ірану Мохамеда Мосадика, який націоналізував британські нафтові компанії. У 1956 році США відмовилися надати допомогу єгипетському уряду в побудові Асуанської греблі. Після цього президент Єгипту Абдель Нассер націоналізував Суецький канал, щоб за його рахунок будувати Асуанську греблю. Реакція заходу була миттєвою. Не очікуючи рішення ООН, Франція і Великобританія ввели свої війська в зону каналу.
Чи не єдиним стримувальним фактором у XX столітті були амбіції СРСР, який при першій можливості використовував погіршення стосунків арабського світу із Заходом. Чи не усі військові конфлікти XX століття відбувалися за участі СРСР і США, котрі щедро постачали сюди зброю і радників. Після воєнної операції США у 1991 році стало зрозуміло, що на СРСР можна більше не зважати. З того часу відбувалася гра «в одні ворота». Як правило, протистояння навіть з колишніми союзниками (Ірак у 1980-90 рр.) закінчувалося ракетно-бомбовими ударами, якщо супротивник не слухав дипломатичної мови.
Друзі і вороги
Першою неприємною несподіванкою і не зовсім очікуваною подією для США та союзників стала ісламська революція в Ірані 1979 року, коли лояльний режим шаха з династії Пехлеві було усунуто і західні компанії фактично втратили контроль над іранською нафтою та отримали загрозу переривання транспорту енергоносіїв з арабського світу. Адже Іран міг у будь-який момент перекрити Ормузьку протоку і зупинити експорт нафти з арабського світу.Усунути цю загрозу в США намагаються регулярно, в тому числі і через знесилення іранського режиму. Зокрема, у 1980-88 рр. довга і виснажлива війна між Іраком та Іраном за провінцію Хузестан теж почалася не без «зовнішньої допомоги». Обидві країни використовували хімічну зброю. США з 1985 року надавали Іраку активну технологічну та економічну допомогу. Подейкують, що саме завдяки цій допомозі країна змогла розробити зброю масового ураження, зокрема хімічну. Співпраця закінчилася у 1990 з нападом Іраку на Кувейт, а у 2003-04 рр. США практично повністю взяли під контроль цю країну.
Так само лояльними до Західного світу є режим Афганістану, Пакистану, а після «арабської весни» – практично усі країни Близького Сходу. Залишився лише Іран і Сирія. При цьому зрозуміло, що без контролю над Сирією розпочинати будь-які операції проти Ірану нерозумно, оскільки можна отримати війну на два фронти. Тому після початку громадянської війни у Сирії Сполучені Штати у союзі з Туреччиною підтримали антиасадівських повстанців. У своїй більшості – це широкий конгломерат різноманітних ісламських радикальних сунітських організацій та територіальних кланів, які невдоволені правлячим режимом, що сконцентрував у своїх руках весь контроль над всіма багатствами Сирії. Аналогічно з Лівією ці угруповання хочуть отримати доступ до розподілу доходів країни. Їм протистоїть клан Асада, який включає всіх алавітів (ісламська демократична секта), сирійські шиїти та християни. Що цікаво, під час служб в українських церквах священики зазначають, що сирійські повстанці примушують сирійських християн (серед яких багато католиків східного обряду, близьких до українських греко-католиків) залишати Сирію.
Таким тином, на Сирію чекає два шляхи – або повторити долю Лівії, де зараз українців затримує незрозуміла озброєна «міліція», яка вимагає викуп, або знайти шлях порятунку, навіть пожертвувавши частиною власної «курдської території
Немає коментарів:
Дописати коментар