Интернет реклама УБС

Интернет реклама УБС

Интернет реклама УБС

Поиск

вівторок, 3 вересня 2013 р.

Суперечлива і туманна постать Нестора Махно

В історії революції чи знайдеться інша , настільки ж суперечлива і туманна постать , як Нестор Іванович Махно . Втім , точніше було б говорити про суперечливість образу, створеного радянською історичною наукою і спорідненими з Кліо музами мистецтв . У випадку з Махно ми знову стикаємося з грандіозною фальсифікацією , розробку якої десятки років здійснювали і офіційна історична наука , і література, і кіно , переслідуючи одну , по суті своїй прикладну , задачу: виправдати безроздільне політичне панування партії та її історичну правоту.


 І скільки б ми не вперті у своєму безприкладному народолюбства , доведеться визнати , що вождь , загалом -то , був адекватний своєму народу.

Коли В. Г. Короленка в листі до А. В. Луначарського сказав про Махна як про «середній виведення українського народу» , він мав на увазі саме те , що його особа цілком відповідала селянським уявленням про вождя : грамотний (але не інтелігент ) , розумний (але недосвідчений у політиці , дипломатії , економіці) , хитрий (але недалекоглядний - відмінний тактик , кепський стратег ) , невибагливий , що не терпить балаканини і казенщини , насамперед покладається на силу , на кулемети , на « рубку ». Навіть влада , якої, як не грішно це було для анархіста , Махно тішив себе , теж приваблювала його саме речовими , чуттєвими , зримими атрибутами: коляскою , оббитих небесного кольору сукном , ладно приганяє портупеєю , хлібом -сіллю , з поклоном піднесеним на рушнику , самим титулом - « батька». [ 3]

Обов'язково потрібно сказати, чому народний герой виявився смертельним ворогом «народної влади» , яку представляли більшовики , чому їх класова теорія на Україні не спрацювала і чому вона , в принципі , не може спрацювати інакше , ніж з ефективністю сокири в хірургічної операції. Але ми про інше.

Коли Ленін незадовго до жовтня 1917-го у «Державі і революції » мрійливо (і навіть начебто вірячи в це ) пише про знамениту куховарці , яка ввечері , після роботи , буде керувати радянською державою , передбачуваним як цілковита форма демократії , він дещо відрізняється від Бакуніна , що вважав, що народу , в принципі , жодних порад давати не треба , оскільки народ сам має в своєму розпорядженні рецептами облаштування справедливої ​​і вільного життя ...  що ж, у новітній історії рідко зустрічалися приклади настільки повного здійснення народовладдя , як в Росії в 1917-1918 роках і на Україні в 1918-1919 роках. Махновщина , наприклад , - саме що ні на є повне , найщиріше втілення цієї ідеї. І коли пізніше ідеологи більшовизму намагалися довести , що нічого спільного з « істинним » народовладдям махновщина не має, це була брехня , для частини з них несвідома , але частиною - добре усвідомлювана . Махновщина була воістину хрестоматійною спробою «дощенту » зруйнувати старий світ , а потім своєю власною рукою спорудити новий . Говорю це цілком серйозно : спроба була дійсно самовіддана . На жаль , ми знаємо про неї занадто мало , так само як і про те , у що вона обійшлася самому народу ...
 І скільки б ми не вперті у своєму безприкладному народолюбства , доведеться визнати , що вождь , загалом -то , був адекватний своєму народу.
 сторикам про дитинство Махно відомо зовсім мало. Усі без винятку барвисті подробиці , викладені в полюбилися нашим книговидавцям « Мемуарах білогвардійця » Миколи Герасименка , відносяться до ведення історичної міфології і не містять ні грана істини. Махно ніколи не служив помічником прикажчика в галантерейному магазині в Маріуполі і ніколи не виявляв свій дикий норов , бажаючи помститися за побої господареві , що не обрізав гудзики на костюмах і не підливав касторове масло в чайник з чаєм. Не був він і друкарським робітником, не навчався грамоті у анархіста Воліна і ніколи не служив народним учителем « в одному з сіл Маріупольського повіту» ( 15 , 5). Все це , як і недвозначний натяк Герасименко на співпрацю Махно з поліцією , - чиста , беспримесная фантазія , і залишається тільки гадати , чи сам автор , вловивши політичну кон'юнктуру , став її творцем , або ж він обмежився викладом побрехеньок , які колись від кого -то чув. Примітно , що саме з популярних « записок» Герасименко , мабуть , черпав свої пізнання про махновщину Олексій Толстой. Письменник слідом за Герасименко стверджує , наприклад , що Махно відбував царську каторгу в Акатуї ( що невірно) , і для більшої переконливості вкладає йому в уста слова:

« - На царській каторзі мене піднімали за голову , за ноги , кидали на цегельний підлогу. Так виковуються народні вожді » ( 76 , 165).

Герасименко ж підкріплює справжність своєї розповіді спогадами одного з махновських отаманів , колишнього матроса -потьомкінцям Чалого , який нібито відбував разом з Махном каторжна термін у Сибіру. Насправді Чалий - фігура не більше реальна , ніж матрос Чугай у Олексія Толстого , але на цій фантастичній фігурі таки лежить відсвіт історичної правди . При цьому правдою виявляється саме те , що здається найменш правдоподібним : серед махновських командирів дійсно був матрос з броненосця «Потьомкін» - батько Дерменджи .

Оскільки ніяких історичних досліджень і навіть просто документів , присвячених дитинству Махно , не існує , нам залишається лише уважно перечитати те, що Махно сам написав про свою сім'ю і ранніх роках свого життя ( збереглися його «Записки» , побіжно написані в Румунії та Польщі, і більш детальна автобіографія , яка під назвою « Бунтівна юність» була перевидана в Парижі в 2006 році ) . На жаль , нам не уникнути довгих цитат. Але зате не доведеться робити брехливий вигляд , ніби ми досліджували проблему самостійно. Отже , в дорогу! Повірте , нам видається рідкісна можливість у подробицях простежити становлення маленького бунтаря .

... Нестор Махно був п'ятим і останнім дитиною в сім'ї колишнього кріпака Івана Родіоновича Михненко , який після реформи служив у поміщика Шабельського конюхом і скотарем в селі Шагарова . Його прізвище , яка походить від імені « Михайло » , в документах писали по різному - коли Михненко , коли Махненко , а коли і Махно . На час народження молодшого сина (це сталося 27 жовтня 1888 ) Іван Родіонович перебрався з родиною в ближнє село Гуляй- Поле , [ 4] що славилося своїми ярмарками , вигідно влаштувався кучером до багатого заводчику Марку Кернеру , але незабаром помер , коли Нестору не виповнилося ще й року. Єдине , що батько встиг зробити для нього , - це записати дату народження дитини роком пізніше. Так робили , щоб не віддавати в армію зовсім вже юних синів і довше тримати їх при господарстві . Пізніше цей « приписаний » рік врятував Махно життя - бо суд , що розбирав його справу , вважав його неповнолітнім. Але тоді , в 1889 -му , після смерті Івана Родіоновича , сім'я опинилася воістину в тяжкому становищі. На руках вдови Михненко залишилося п'ятеро братів , малий мала менше, а у сім'ї в Гуляй -Полі не було навіть вдома : по бідності будівництво велося повільно , і майбутнє сімейне притулок являло собою голі стіни без даху. Мати Махно , Євдокія Матвіївна , була російська - чим і пояснюється той факт , що Махно , народжений на Україні , краще говорив по-російськи, ніж на малоросійському наріччі .

Гуляй- Поле являло собою в ту пору велике селище тисячі у дві дворів. Мемуаристика Наталія Сухогорская , що випадково опинилася в Гуляй -Полі в самий розпал махновщини , пише: « При мені там було 3 гімназії , вище початкове училище , з десяток парафіяльних шкіл , 2 церкви , синагога , лазні , поштове відділення , багато млинів і олійниць , кінематограф . Населення - в ​​переважній більшості українці. Великоросів в Гуляй -Полі мало - більше вчителя і службовці. Навпаки , дуже багато євреїв - купців і ремісників , дуже дружно живуть з українським селянством ... » ( 74 , 37).

« ... Смутно пригадую своє раннє дитинство , позбавлене звичайних для дитини гра і веселощів , - пише у своїх "Записках" Махно , - затьмарене сильним нестатком і позбавленнями , у яких перебувала наша родина , поки не піднялися на ноги хлопці і не стали самі на себе заробляти. На восьмому році мати віддала мене в 2-у гуляйпільську початкову школу. Шкільні премудрості давалися мені легко ... Учитель мене хвалив , а мати була задоволена моїми успіхами. Так було на початку навчального року. Коли ж настала зима і річка замерзла, я на запрошення своїх товаришів став часто , замість класу , потрапляти на річку - на лід. Катання на ковзанах із сотнею таких же пустунів , як і я , мене так захоплювало , що я цілими днями не з'являвся в школі. Мати була впевнена , що я вранці з книгами вирушаю до школи і ввечері повертаюся звідти ж. Насправді ж я кожен день йшов тільки на річку і , набігавшись , накатавшись там вдосталь з товаришами , зголоднівши , - повертався додому.
Таке старанне моє річкове заняття тривало до самої масниці . А в цей тиждень , в один пам'ятний для мене день , бігаючи по річці з одним зі своїх друзів , я провалився на льоду , весь ізмок і мало не потонув. Пам'ятаю , коли збіглися люди і витягли нас обох , я , боячись йти додому , побіг до рідного дядька . По дорозі я весь обмерзнув . Це вселило дядькові боязнь за моє здоров'я , і він зараз же ... повідомив про все те, що трапилося моєї матері.

Коли з'явилася стривожена мати , я , розтертий спиртом , сидів уже на печі .

Дізнавшись, у чому справа , вона розклала мене через лаву і стала лікувати шматком товстої скрученої мотузки. Пам'ятаю , довго після цього я не міг сідати , як слід , за парту , але пам'ятаю також, що з цих пір я став старанним учнем » ( 55 , 20).

« З настанням літа , - продовжує наш герой , - я найнявся погоничем волів до господаря на прізвище Янсен . Платили мені по 25 копійок на день , тобто півтора рубля на тиждень. Щосуботи , отримавши цю суму , я , сповнений радості , майже бігом втік 7 км додому , затиснувши в кулаці гроші. Прибігши , я негайно віддавав гроші матері і був дуже щасливий , коли вона їх брала ... Моє дитяче серце наповнювалося радістю . Пам'ятаю , одного разу , я забув напоїти своїх волів , тому по дорозі вони раптом повернули і потягли візок , завантажену снопами , до водопою . У цей момент проїжджав на бричці помічник керуючого . Це був грубіян , який отримав у нас кличку " Мухоїд " за те , що тримав рот завжди відкритим. Він вдарив мене двічі батогом . Від люті я готовий був втекти додому , і тільки спогад про суботу і думка про ту радість , яку я доставлю матері , віддаючи їй гроші , не дозволили мені так вчинити . Так я пропрацював все літо і заробив двадцять рублів. Це був мій перший заробіток » (50, 14-15 ) .

Настала осінь . Мати дуже хотіла , щоб молодший син пройшов повний курс початкової школи , раз вже старшим братам не судилося довчитися , і віддала Нестора в другий клас : «... Незабаром я став кращим учнем з математики і особливо з читання . Майбутнє мені знову посміхалося . Але другий клас виявився для мене останнім. Положення нашої сім'ї стало настільки важким, що , пропрацювавши все літо поденником у господаря , я був змушений залишитися і на зиму ... Саме в цей час я почав відчувати гнів , злість і навіть ненависть по відношенню до господаря і, особливо , до його дітей : цим молодим ледарям , які часто проходили повз мене , свіжі і бадьорі , пересичені , добре одягнені , напахчені , тоді як я , брудний , у лахмітті , босоногий і смердить гноєм , міняв підстилку телятам . Несправедливість такого стану речей кидалася мені в очі. Єдине , що мене заспокоювало тоді , було досить дитяче міркування , що це в порядку речей: вони були " панами " , а я працівником, якому платили за незручність від смороду гною.

Так минуло два роки , я просунувся в кар'єрі , помінявши телят на коней . Там все стало ще більш вражаючим. Часто я бачив , як сини господаря грубо били конюхів , особливо за те , що коні були " погано почищені " . Але все ще в темних глибинах свого розуму я боягузливо брав існуючий стан речей ... » (50, 16-17 ) .

« Минув ще рік , настав 1902, і мені виповнилося тринадцять років , - продовжує Махна. - Конюх в той час були , головним чином , люди свідомі , зі здоровим глуздом . Через моє юного віку до мене вони ставилися уважно і дуже мене жаліли. Одного разу влітку , коли ми все якраз обідали , крім старшого конюха , підрізав коням хвости , два хазяйських сина увійшли до стайні у супроводі керівника і ... почали сперечатися з другим конюхом . Спочатку вони розмовляли ввічливо , потім тон змінився , вони стали кричати і ображати його . Потім вони кинулися на нього і стали грубо бити .

 Всі інші конюхи стояли напівмертві від страху перед "гнівом господарів". Я ж вискочив з кімнати, пронісся через двір, влетів у стайню і закричав, звертаючись до старшого конюху: "Батько Іван! Господарі б'ють Філіпа на кухні! "Батько Іван як очманілий вискочив на двір, у фартусі, з ножицями в руках. Разом зі мною, не зронивши ні слова, він перетнув двір і увірвався на кухню ... Побачивши, що його помічника б'ють, він налетів з усіх сил на одного з "панських синків", кинувся на нього як лев і одним ударом повалив на землю. Він вдарив його ще кілька разів ногою, потім схопив керуючого і став гамселити його по-мужицьки під ребра. Обидва хазяйських синка разом з помічником керуючого втекли, виламавши дві віконні рами на кухні. Тим часом навколо зібралися інші батраки. Всі поденники, кинувши роботу, прибігли на допомогу конюхам.

З усіх боків лунали крики: "До яких пір господарі будуть знущатися над нами?" Всі встали перед ганком панського будинку і зажадали виплатити зароблені гроші, заявивши, що більше залишатися тут не будуть. Старий господар злякався і сам вийшов на ганок, намагаючись нас умовити. Він просив конюхів не кидати роботу і пробачити дурість своїх молодих спадкоємців. Тоді конюхи вирішили залишитися: вони могли відчувати себе задоволеними, так як принаймні в цьому маєтку їх вчинок поклав край раз і назавжди всяким спробам вирішувати суперечки за допомогою побоїв.

Що стосується мене, хоча я був ще дитиною, цей інцидент справив на мене незабутнє враження. Вперше я почув бунтарські слова, з якими батько Іван звернувся до мене після цієї пригоди: "Ніхто тут не повинен погоджуватися з ганьбою побоїв ... І якщо коли-небудь, мій маленький Нестор, хтось із господарів спробує тебе вдарити, хапай перші-ліпші під руку вила і проткни його! "Для мого віку і для моєї дитячої душі ці слова здавалися жахливими, але стихійно ... я відчував весь їхній справжній зміст і справедливість. Згодом не один раз, коли я складав солому в стайні і бачив когось із господарів, я уявляв собі, що він збирається мене вдарити, а я заколюють його вилами на місці »(50, 17-18).

Що і говорити, визнання красномовне!

У п'ятнадцять років життя наймита для Махно закінчилася: йому пора було обзавестися небудь «справжньої» спеціальністю, і він, за порадою братів, поступив учнем на ливарний завод Марка Кернера, де один з кращих майстрів-ливарників на прізвище Великий навчив його мистецтву лиття коліс для сівалок. Життя сім'ї йшла своєю чергою. Після того як в 1904 році один з братів, Савелій, був мобілізований на Російсько-японську війну, а Карпо і Омелян обзавелися сім'ями і відділилися, у материнському будинку залишилося тільки двоє підлітків - Григорій да Нестор. Григорій найнявся чорноробом, а Нестор, пропрацювавши якийсь час у фарбувальній майстерні Брука, зрештою кинув виробництво і став обробляти город - чотири гектари землі, яку більше нікому було обробляти.

Але тут наспів 1905, і життя Махно круто змінилася. Його потягнуло в революцію.

Революція сколихнула Росію до дна. Тепер вже не тільки стратегічно мисляча більшовицький ЦК і таємнича Бойова організація есерів направляли карають удари по самодержавству. Полум'я спалахнуло вшир, по всій неосяжній країні.

У зборах документів з історії першої російської революції, бути може, найприголомшливішими є ті, які розповідають про те, як стрімголов кидалися в «заворушення» абсолютно приватні люди - якісь вчителя, гімназисти, безпартійні робітники.

 Підкоряючись якийсь солодкої тязі до руйнування ненависного навколишнього, вони раптом починали ораторствувати на розпечених до червоного мітингах, а то й споряджати бомби ... Тут вже політичний сенс проглядався насилу, мотиви були інші: ненависть, нетерпіння, образа за вічне приниження, за безглуздо складається життя, а то і користь. Не забарилися виявитися витрати методів, які виглядали цілком прийнятними для професійних революціонерів, але в руках мас ставали небезпечною зброєю. Професор А. Келлі розгледів це зі свого кембриджського далека і тонко зазначив: «Маси, не озираючись на позитивних героїв, здійснили свою революцію. Відмінності ідеалістів від головорізів враз виявилися розмитими в атмосфері насильства, коли в революційні ряди влилися двозначні фігури, реалізуючи свої таланти в якості терористів, провокаторів або членів більшовицьких груп експропріації »(30, 56). Воістину, по 1905 році багато чого можна було б передбачити про 1917-му!

Діяльність гуляйпільської групи анархістів, в яку вступив шістнадцятирічний Махно, цілком вписується в цей процес «обмірщенія» революції. Ще працюючи підручним у фарбувальній майстерні Брука, він, як «хлопчик-мізинчик», був прийнятий в театральний гурток при заводі Кернера, щоб «смішити публіку» [5] (6,191). У гуртку він і познайомився з анархістами. Це були молоді робітники і селяни Гуляй-Поля. Їх рішучість справила гіпнотизує дію на Махно, і він «негайно приєднався» до них.
 
Найвидатнішим товаришем у групі був Прокіп Семенюта. Родом з селян, він працював тоді слюсарем на заводі. Він був найбільш знаючим з нас і одним з перших в Гуляй-Полі, хто серйозно вивчав анархізм. Після півроку практики в маленькому гуртку з вивчення анархізму, засвоївши основи вчення, я почав активну боротьбу і перейшов у бойову анархо-комуністичну групу. Засновником цієї групи був, головним чином, товариш Володимир Антоні. Його батьки, чехи за походженням, які емігрували з Австрії, були робітниками. Він також працював токарем (і виготовляв для групи бомби. - В. Г.) »(50, 20).

Вченим анархізмом у групі, загалом, не пахло, і її юні учасники цілком зійшли б за звичайних грабіжників, якщо б не романтичний стиль їхніх підприємств: чорні маски, накладні бороди, вимога у багатіїв грошей «на голодуючих».

Перший напад було скоєно 5 вересня 1906 на будинок гуляйпільського торговця Плещінера. До нього додому стало троє з особами, «вимазаними сажею» (60, 71). Погрожуючи револьверами і бомбою, вони зажадали грошей. Плещінер дав їм 163 рубля і золоті кільця. Вони цим не задовольнилися і зажадали ще золотий годинник, які Плещінер негайно віддав.

«... 10 жовтня послідувало пограбування торговця Брука в тому ж селі Гуляй-Поле. Брало участь у пограбуванні 4 особи. Погрозивши револьверами, експропріатори зажадали "на голодуючих" 500 рублів. Забравши тут 151 руб., Вони пішли. Обличчя були закриті паперовими масками »(60, 71-72).

Третього нападу піддався гуляйпільський Крез - промисловець і купець Марк Кернер, на заводі якого Махно працював. Троє учасників з вимазаними брудом особами увірвалися в будинок, але тут, до своєї несподіванки, натрапили на робітника-електротехніка, якого заштовхнули в кабінет Брука і замкнули.

 Махно був відпущений з в'язниці через чотири місяці, а Володимиру Антоні було запропоновано виїхати до Австрії під тим приводом, що він австрійський підданий. Але він тільки покинув межі Катеринославської губернії і продовжував підтримувати зв'язок з групою. Опинившись на волі в початку 1908-го, Махно повернувся в Гуляй-Полі, де під керівництвом Олександра Семенюти продовжував діяти анархістський гурток. Влада відчували, що небезпека таїться у них під боком, і в Гуляй-Поле було створено охоронне відділення, розквартирований загін козаків. Одного разу, коли група зібралася в будинку якогось Левадного, будинок був оточений козаками і обстріляний. Більшості змовників вдалося втекти, крім Прокопа Семенюти, вбитого на місці. Його брат Олександр і сам Левадний були поранені, але змогли втекти. Олександр Семенюта не зміг навіть прийти на похорон брата з побоювання бути схопленим, але поклявся жорстоко помститися вбивцям.

Навесні 1908 відбувся цілий ряд нових пограбувань. 10 квітня колонії Богодарівська у своєму будинку було пограбовано торговець Левін. Серед брали участь у нальоті Махно не було. 13 травня стався напад на будинок гуляйпільського купця Шиндлера, дочка якого була поранена кулею. 9 липня Новоселівці напали на казенну винну крамницю, сіделец якої був убитий. Стривожений вступниками з Гуляй-Поля відомостями, туди вирішив приїхати сам губернатор Катеринославської губернії.

 У березня 1910 Махно постав перед Екатерінославським військово-окружним судом. Незважаючи на те, що заарештовані мотивували вступ до групи і свою діяльність політикою, ідеєю «народної свободи», в обвинувальному висновку їм ставилася в провину чистий кримінал, а саме: організація «злочинного співтовариства, що поставив завідомо для них метою своєї діяльності відкрите, шляхом погроз , насильства і посягання на життя і особисту безпеку викрадення майна урядових установ та приватних заможних осіб »(60, 77).

Всіх учасників, крім померлого у в'язниці від тифу Левадного і якогось Хшіви, повішеного за вироком військового суду в якості головного обвинуваченого у вбивстві пристава Лепетченко і провокатора Кушніра, засудили в 1910 році до різних термінів каторги. Махно, як один з головних обвинувачуваних, був посаджений у камеру смертників, де просидів 52 дні. Злочини, осудні йому в провину (організація злочинного співтовариства, зберігання револьверів і бомб, виготовлення бомб, участь в злочинних сходках і експропріаціях у Брука, Кернера і Гуревича), в сукупності підлягали покаранню стратою. Але справа Махно слід було розбирати особливо - оскільки він був неповнолітнім у момент скоєних ним лиходійств (ось коли придалася виправленого батьком метрика!). Втім, всім учасникам групи покарання, як ми вже говорили, було пом'якшено...

 Двадцяти восьми років, не маючи за душею ні гроша, ні тямущою професії, - нічого, крім дев'яти років холодного тюремного сказу, який зробив його фанатиком анархії, - Махно, ймовірно, в інший час в очах односельців виглядав би повним невдахою. Але часи змінилися, і він, як «свій» політкаторжанин, відразу потрапив у центр уваги. В Гуляй-Полі в ту пору панувала звичайна для жодного перехідного часу плутанина. Стара влада звалилася, нова ще не встигла зорганізуватися. Керувати намагався якийсь «громадський комітет» (в назвах теж не було визначеності), на чолі якого стояв чомусь прапорщик розквартированої в селі кулеметної команди. Політичні симпатії гуляйпільців були смутними, але схилялися начебто до есерів, які створили в селі відділення Селянської спілки, придуманого для того, щоб, коли прийде час, сприяти переділу землі. Місцева анархістська група користувалася, судячи з усього, популярністю вельми обмеженою. Їй явно не вистачало вождя, який пояснив би селянам завдання моменту, та й взагалі міг би якось сопрячь теорію з дійсністю ... До слова сказати, всі вони, молоді селянські хлопці, були ще дітьми або, в кращому випадку, підлітками, коли Махно вже сів у в'язницю «за революцію». До них-то - вельми до речі - і з'явився Махно, відразу ж завоював незаперечний авторитет серед молоді. Ніхто з його товаришів по зухвалим експропріацій 1906-1908 років, крім Назара Зуйченко (та й то на найперших порах), ніколи більше не сплив в історії того, що пізніше отримало найменування «махновщини». Час забрало їх назавжди. На їх місце прийшли нові. Махно з'явився, щоб очолити молодих і разом з ними побудувати іншу життя. Ні, не господарство тільки - а життя цілком, перемінивши весь її устрій, весь дух, всі століттями складаються відносини на користь трудящого на землі селянина. Власне будинок, господарство, побут - все те, чого він стільки років був позбавлений, - мабуть, зовсім тоді не залучали його. Він, правда, одружується на селянській дівчині, підкоряючись волі матері, яка хотіла, щоб у молодшого сина хоча б після каторги все владналося по-людськи, так, видно, сімейне життя займала його мало: лише пару разів згадує він свою Настуню в мемуарах, з якоїсь зайвої холоднуватої ввічливістю називаючи її «подруга» і «моя мила подруга», ніби мова йде зовсім не про дружину.

Весільна гульня, як розповідають в Гуляй-Полі, тривала три дні: це був час безтурботне, изобильное, час надій самих райдужних, час весни революції - яка і сама, можливо, представлялася як нескінченне торжество трудового народу, свято з горілкою та піснями. Хто з тих, хто сидить за столом думав тоді, що більшості присутніх на бенкет уготована швидка смерть, що засмердяться столи, спустошать комори, що весь селянський світ і побут буде порушен, а відчуття свята змінить суцільна низка скорбот?

Чи могла мати Махно, Євдокія Матвіївна, припустити, що через рік вб'ють двох її старших синів, з проміжком в рік слідом за ними підуть ще двоє, а останній - сидить поки на чолі весільного столу - буде оголошений найлютішим ворогом трудового народу і теж згине, загубиться в світі, помре в страхітливій злиднях? Вона довго не знала, де він, чи живий. Потім з'ясувалося, що начебто живий. А в 1928 році Махно надіслав родичам в Гуляй-Полі фотографію з Парижа: сидить за столиком з крученими ніжками, смишлен щось пише. Позитивний такий, в костюмі, у краватці. Поруч сперлася руками на стіл дівчинка - дочка Оленка. По-французьки - Люсі. Після цього випадку журнал «Огонек» опублікував навіть замітку «Махно в Парижі», помістивши листівку в якості ілюстрації. Примітка була, загалом, незла - ще не зникло час поверхневого бухарінського прекраснодушністю, - так що виходило, що Махно, загалом-то, примирився і розкаявся.
 ічому цьому не судилося збутися. Може бути, гуляючи в Венсеннскій лісі, Махно згадував і першу дружину свою, ніжну красуню Настю Васецький. Може бути, саме вона представлялася йому тоді сиділа поруч з ним на селянських дрогах спокійній супутницею його тихого сімейного щастя ... Але в 1917 році таке щастя не влаштовувало його, здавалося занадто приземленим. Він майже не бував удома, все снував по мітингах і комітетам, а потім, коли час завирувало, забилося, як вода в тіснині, він попросту втратив дружину свою в часі: залишив її в Царицині і поїхав до Москви, щоб вже не повернутися до неї . Коли вони розлучалися, вона була вже давно вагітна і незабаром народила, але хлопчик, Саша, з'явився на світ з якимось вродженим каліцтвом і швидко помер. А Настя прожила довго. Як і у всіх, обпалених близькістю до Махна, доля її склалася не солодко. Зрештою вона влаштувалася, вийшла заміж за бобиря, ростила йому чотирьох дітей. Старою вже продавала насіння на станції Гуляй-Поле. За мудрою простоті душі зла на колишнього чоловіка свого вона не тримала, розуміючи, повинно бути, що не судьба була їй бути з ним, - аж надто невгамовний був, боляче хотів ощасливити людство ...

Йому судилася інша жінка, здатна до війни і боротьбі. Нею стала вчителька гуляйпільської двокласній школи Галина (за паспортом Агафія) Андріївна Кузьменко. Безсумнівно, була вона натурою куди більш романтичної, ніж Настя. До часу знайомства з Махном встигла закінчити шість класів, піти з батьківського дому в послушниці Красногорського жіночого монастиря, втекти з монастиря з бароном Корфом в його маєток під Умань, бути проклятою Баронової ріднею і зрештою відданою своїм нареченим, знову повернутися в монастир, бути , щоб уникнути скандалу, вигнаної звідти, закінчити з відзнакою жіночу семінарію у Добровеличківці і, нарешті, стати вчителькою в Гуляй-Полі. У ній не було спокою, зате були невгамована пристрасть і порох для вибуху - саме така жінка потрібна в роки боротьби. Потім, коли війна закінчилася, відносини її з Махном розладналися, і, хоча вона народила йому дочку, власне сім'ї так і не склалося...

Немає коментарів:

Дописати коментар

ТОП 10

Гороскоп

Loading...

Цікаво про цікаве

Все что считаю интересным и полезным, публикую на этом сайте

Як ми творили фінансову кризу

Як ми творили фінансову кризу

Як же створюється фінансова криза, а дуже просто.
Я вам дуже просто поясню, що нафта, газ
і дорогоцінні метали не відіграють тут ніякої ролі.
У всьому тут винувате головне зло - не забезпечені гроші.