Після завершення Першої світової війни й національно-визвольної
боротьби 1917–1921 років під владою Польщі опинилися етнічні українські
землі: Галичина, Холмщина, Підляшшя, Західна Волинь, Західне Полісся,
Посяння, Лемківщина. Згідно зі статистичними даними 1921 року в Польщі
жило 27 млн. осіб, серед яких майже третину становили національні
меншини — українці, євреї, білоруси, німці та інші. Українці стали тут
найчисленнішою національною групою після поляків — їх було понад 5 млн
осіб.
Новостворена Польська держава обіцяла країнам Антанти надати українцям широкі автономні права, але цієї обіцянки не дотримала. Натомість були ліквідовані всі демократичні інституції Західно-Української Народної Республіки, категорично заборонялося вживати назви "Західна Україна", "Східна Галичина". Заборонили слова "українець", "український", замість них наказано вживати "русин", "русинський". Українські школи були перетворені на польсько-українські з перевагою польської мови. Українців не приймали до Львівського університету, у якому закрили всі українські кафедри. Українців та представників тих національних меншин, які підтримували ЗУНР, здебільшого євреїв та німців, звільнено з керівних посад і державних закладів.
Терени Галичини охопив терор. Десятки тисяч українців і тих, хто їм співчував, зазнавали масових арештів, ув'язнень, концтаборів. Польська влада повела наступ проти української культури та освіти. Відбувалася штучна колонізація: до українських міст були переселені 100 тисяч поляків, до сіл — 200 тис. Щоб придушити опір українців, за ініціативи тодішнього польського прем'єра Юзефа Пілсудського в Галичині проведено "пацифікацію" — масові репресії проти українців, здійснені за допомогою військових та поліції. Наступ на політичне, громадське й культурне життя супроводжувався арештами, погромами українських кооперативів та різноманітних установ.
Нашим комуністам і "регіоналам", які підписали листа до сейму Польщі з проханням визнати Волинську трагедію геноцидом поляків з боку Української Повстанської Армії, варто нагадати історію життя поета-волинянина Олександра Гаврилюка. 1929 року він 18-річним юнаком вступив до Комуністичної партії Західної Білорусії, яка теж була під владою Польщі. У 1929-39 роках його 14 разів заарештовували польські власті. Двічі був у сумнозвісному польському концтаборі Береза Картузька, спеціально створеного для репресованих українців, з якого у вересні 1939 його звільнила Червона армія. Вірш Олександра Гаврилюка "Спогади в'язня" (1929) став піснею комуністичних політв'язнів у польських тюрмах. У його пронизливих творах — поемі "Пісня з Берези" (1937) та повісті "Береза" (1941) — зображена відчайдушна боротьба в'язнів-українців проти поліцейського режиму в концтаборі. Причому поему він складав прямо в таборі, а його співкамерник Віктор Кубар заучив напам'ять, щоб після звільнення записати на папір. У в'язниці вони цього зробити не могли.
Пружина великих і малих утисків українців поляками на Західній Україні стискувалася протягом двох десятиліть. Рано чи пізно вона мала розтиснутися. І це сталося 1943 року, коли два народи зійшлися у масових різанинах. Звісно, прикро, що внаслідок цього постраждали десятки тисяч мирних жителів. Але історія — штука жорстока. У ній часто карають невинних у злочинах та нагороджують непричетних до звитяг.
Визнання польським сеймом Волинської трагедії як етнічних чисток з ознаками геноциду по відношенню до поляків виглядає як мінімум неполіткоректно, бо не враховує усю попередню історію життя українців під владою буржуазної Польщі. Етнічні чистки 1943 року були обопільними, як з боку УПА, так і з боку Армії Крайової. Поляки теж винні у Волинській трагедії. А гнів українців можна зрозуміти — він накопичувався роками, а то й віками. Та й резонно запитати: Волинь — це українська земля чи польська? Якщо українська, то поляки на ній були окупантами. А народ, яких перебуває під окупацією, завжди має право на повстання.
Новостворена Польська держава обіцяла країнам Антанти надати українцям широкі автономні права, але цієї обіцянки не дотримала. Натомість були ліквідовані всі демократичні інституції Західно-Української Народної Республіки, категорично заборонялося вживати назви "Західна Україна", "Східна Галичина". Заборонили слова "українець", "український", замість них наказано вживати "русин", "русинський". Українські школи були перетворені на польсько-українські з перевагою польської мови. Українців не приймали до Львівського університету, у якому закрили всі українські кафедри. Українців та представників тих національних меншин, які підтримували ЗУНР, здебільшого євреїв та німців, звільнено з керівних посад і державних закладів.
Терени Галичини охопив терор. Десятки тисяч українців і тих, хто їм співчував, зазнавали масових арештів, ув'язнень, концтаборів. Польська влада повела наступ проти української культури та освіти. Відбувалася штучна колонізація: до українських міст були переселені 100 тисяч поляків, до сіл — 200 тис. Щоб придушити опір українців, за ініціативи тодішнього польського прем'єра Юзефа Пілсудського в Галичині проведено "пацифікацію" — масові репресії проти українців, здійснені за допомогою військових та поліції. Наступ на політичне, громадське й культурне життя супроводжувався арештами, погромами українських кооперативів та різноманітних установ.
Нашим комуністам і "регіоналам", які підписали листа до сейму Польщі з проханням визнати Волинську трагедію геноцидом поляків з боку Української Повстанської Армії, варто нагадати історію життя поета-волинянина Олександра Гаврилюка. 1929 року він 18-річним юнаком вступив до Комуністичної партії Західної Білорусії, яка теж була під владою Польщі. У 1929-39 роках його 14 разів заарештовували польські власті. Двічі був у сумнозвісному польському концтаборі Береза Картузька, спеціально створеного для репресованих українців, з якого у вересні 1939 його звільнила Червона армія. Вірш Олександра Гаврилюка "Спогади в'язня" (1929) став піснею комуністичних політв'язнів у польських тюрмах. У його пронизливих творах — поемі "Пісня з Берези" (1937) та повісті "Береза" (1941) — зображена відчайдушна боротьба в'язнів-українців проти поліцейського режиму в концтаборі. Причому поему він складав прямо в таборі, а його співкамерник Віктор Кубар заучив напам'ять, щоб після звільнення записати на папір. У в'язниці вони цього зробити не могли.
Пружина великих і малих утисків українців поляками на Західній Україні стискувалася протягом двох десятиліть. Рано чи пізно вона мала розтиснутися. І це сталося 1943 року, коли два народи зійшлися у масових різанинах. Звісно, прикро, що внаслідок цього постраждали десятки тисяч мирних жителів. Але історія — штука жорстока. У ній часто карають невинних у злочинах та нагороджують непричетних до звитяг.
Визнання польським сеймом Волинської трагедії як етнічних чисток з ознаками геноциду по відношенню до поляків виглядає як мінімум неполіткоректно, бо не враховує усю попередню історію життя українців під владою буржуазної Польщі. Етнічні чистки 1943 року були обопільними, як з боку УПА, так і з боку Армії Крайової. Поляки теж винні у Волинській трагедії. А гнів українців можна зрозуміти — він накопичувався роками, а то й віками. Та й резонно запитати: Волинь — це українська земля чи польська? Якщо українська, то поляки на ній були окупантами. А народ, яких перебуває під окупацією, завжди має право на повстання.
Немає коментарів:
Дописати коментар