Интернет реклама УБС

Интернет реклама УБС

Интернет реклама УБС

Поиск

суботу, 5 січня 2013 р.

ЗАКОН ЗБРОДУ


У всі часи натовп викликав страх у розсудливих людей. Натовпи руйнували Бастилію і штурмували Зимовий палац. Зараз вони влаштовують побоїща на стадіонах і рок-концертах. Проте в глибині душі кожна людина час від часу хоче злитися з натовпом, щоб скинути тягар індивідуальності. Особливості поведінки людей в натовпі іноді пов'язують з тим, що натовп є випадковим скупченням людей, які тимчасово чи остаточно випали зі свого соціального оточення - сім'ї, класу, професійного співтовариства.
Дивну, щоб не сказати божевільну і злочинну, поведінку натовпів пояснюють тим, що вони часто формуються з всякого зброду: нероб, роззяв, дворових хуліганів і психічно нестійких людей. Однак неупереджені спостереження і численні дослідження показують, що соціальний статус і культура людини не мають ніякого значення в натовпі /юрбі/. Академік, який потрапив у натовп, поводиться точно так само, як домогосподарка. Як тільки незнайомі люди збираються у випадковому місці, неважливо, хто вони за походженням і освітою. Вони стаютьюрбою,збродом. Юрба імпульсивна, мінлива, легко збудлива. Вона занадто довірлива і відрізняється недоліком критичного розуму. Вона мислить образами, не знає ні сумнівів, ні коливань, не помічає суперечностей. Моральні заборони зникають, панують інстинкти і емоції. Людина немов опускається на кілька ступенів у своєму розвитку, перетворюючись з цивілізованої людини в дикуна або з дорослого в дитини. І таке періодичне перетворення неминуче. Тягар культурних заборон і тиск цивілізації іноді виявляються для людини непосильними. В тій чи іншій мірі будь-яка людина прагне випробувати задоволення не бути собою, забутися, відволіктися від турбот, пережити незвичайні і хвилюючі емоції, почуття всемогутності, урочистості, захоплення. Люди втомлюються слухати, напружено думати, сумніватися, приймати рішення, підкорятися і слідувати правилам, втомлюються від самотності, нарешті. Невиразне бажання влитися в загальну масу живе в кожній людині. І, коли це бажання стає досить сильним, він купує квиток на стадіон або йде на дискотеку, де можна випробувати колективне захват перемогою і відчуття повної свободи. У церкві і на мітингу, в театрі і на військовому параді люди спільно звільняються від повсякденного життя і виявляються об'єднаними загальною надією і вірою - будь то віра в спасіння душі або в перемогу улюбленої команди. Кожен, згуртувавшись з іншими, відчуває себе більш сильним і впевненим. Стан людини, що знаходиться в натовпі, дозволяє йому вдаватися містичного екстазу, впадати в ейфорію і миттєво переходити до паніки. Завбачливі суспільства, що піклуються про душевний добробут своїх членів, завжди створювали спеціально закріплені проміжки часу, протягом яких культурні заборони діяти перестають. Це, наприклад, римські сатурналії або латиноамериканські карнавали. Сучасні масові свята - лише бліда копія їх древніх попередників. За своїм походженням свято являє собою звільнення від заборон, буйство, руйнування бар'єрів між класами, віками і статями. Під час древніх і середньовічних карнавалів звичай наказував перевертати існуючий порядок речей: нижчестоящі ображали вищестоящих, діти насміхалися над батьками, панове прислужували слугам. Ніхто не смів ухилитися від участі в такому часовому "перевороті". Розпуста і агресія заохочувалися, як і розбазарювання добра, терпляче накопичується протягом цілого року. Показився небагато, люди знову поверталися до звичного способу життя. Бунти, заколоти і народні хвилювання розвиваються по подібному сценарію. Карнавальні і агресивні елементи утворюють в них вибухову суміш, здатну зім'яти будь-які обмеження та скасувати будь-які закони. Люди діють як уві сні, коли все дозволено - кричати на весь голос, розбивати вітрини, перевертати і палити автомобілі, битися і вбивати, нарешті. У натовпі людині здається, що він непереможний і невразливий. Подібна екзальтація - зовсім не надбання далекого минулого. Так вела себе натовп, наприклад, в Парижі в травні 1968 року або в Москві в жовтні 1993-го.
Зрозуміло, натовп може бути і мирною. Hо вона завжди екзальтованість - і коли жбурляє булижники в представників антинародного режиму, і коли закидає квітами оперну приму. Присутність захоплених шанувальників саме по собі заражає оточуючих захопленням, що, до речі, століттями з успіхом використовується театральної Клак. Як відомо, професійне завдання цієї частини публіки - своїми оваціями провокувати загальне захоплення. По суті, вона не відрізняється від завдання будь-якого професійного провокатора, своїми промовами і діями підказує натовпі, що їй потрібно робити і які почуття відчувати. Така людина необхідний натовпі. Без керівництва, спонукання до дії натовп не стає натовпом. Американський психолог Стенлі Шехтер провів одного разу такий експеримент. Трьом групам людей ввели внутрішньовенно дозу адреналіну. У перші дві групи підіслали по провокатору. В одній групі провокатор лаявся, нервово бігав з кутка в куток і погрожував експериментаторам розправою. В іншій - співав пісні, жартував і дурів. Третю групу просто попередили, що введене речовина викличе підвищення температури, посилення серцебиття і почастішання дихання. Через 15 хвилин всі учасники першої групи відчули роздратування і гнів, а всі, хто був у другій групі, жахливо розвеселилися. У третій групі люди залишалися спокійними і займалися кожен своєю справою. Саме за такою схемою відбувається зараження почуттями в натовпі. Навіть люди, байдужі до творчості певного співака, потрапивши в гущу його фанатичних шанувальників, починають аплодувати і кричати «браво». Це стан нагадує сп'яніння. Фізіологічно перебування в натовпі і алкоголь діють приблизно однаково - пригнічують процеси гальмування в корі головного мозку. Розгальмований людина втрачає критичність і вольовий контроль за своєю поведінкою, що психологічно може відчуватися як розслаблення і звільнення від гніту правил і умовностей. Ще ближче по своїй дії до "ефекту натовпу" деякі синтетичні психостимулятори, загострюють почуття і викликають ейфорію і гарячкову активність. Однак фізіологічне зміна - це ще не зміна свідомості, що було показано в класичних експериментах з введенням алкоголю в кров. Ті піддослідні, яким повідомляли про те, що їм вводять спирт, вели себе як п'яні - ходили похитуючись, голосно сміялися і вели непристойні розмови. Ті ж, кому не повідомляли про склад "ліки", просто відчували сонливість і бажання прилягти. Людство знає безліч способів викликати у людини змінений стан свідомості, не вдаючись до психоактивних речовин: медитація, молитва, гіпноз, музика, ритмічний рух. Будь масовий захід включає в себе всі ці елементи. У хід йдуть прапори, зображення, пісні, вигук гасел. Їхнє завдання - пробудити емоції і створити атмосферу, сприяючу екзальтації юрби. Найважливіша роль належить музиці, яка занурює в транс. Саме за цим рецептом проводилися масові паради і мітинги ХХ століття в Берліні та Римі, Пекіні та Москві.
Хоча участь у масових заходах необхідно іноді людині для психологічної розрядки, тривале перебування в натовпі так само небезпечно, як і зловживання алкоголем або наркотиками. По-перше, натовпом легко маніпулювати. Рано чи пізно хтось неодмінно скористається цим і оберне енергію натовпу собі на користь і кому-небудь (в першу чергу самій юрбі) на шкоду. У всі віки знаходилися люди, які вміють керувати натовпом. Hі до чого хорошого це, як правило, не приводило. По-друге, щоб зберегти свою індивідуальність, людина повинна її усвідомлювати. Це якість потребує постійного культивуванні. А ейфорія від розчинення власної особистості в натовпі може в кінцевому рахунку призвести до її зникнення.

Немає коментарів:

Дописати коментар

ТОП 10

Гороскоп

Loading...

Цікаво про цікаве

Все что считаю интересным и полезным, публикую на этом сайте

Як ми творили фінансову кризу

Як ми творили фінансову кризу

Як же створюється фінансова криза, а дуже просто.
Я вам дуже просто поясню, що нафта, газ
і дорогоцінні метали не відіграють тут ніякої ролі.
У всьому тут винувате головне зло - не забезпечені гроші.